Karaman ve İlçeleri Kültür Tanıtım Sitesi
  Karamanoğlu Müzesi
 
Karamanoğlu Müzesi
.
 

 

Etnoğrafik sergi salonunda vitrinlerde ve açıkta, Selçuklu, Karamanoğulları, Osmanlı ve Cumhuriyet Devirlerine ait eşyalar sergilenmektedir. Bunlar; çini, maden sanatı, ahşap, tekstil, silah, el yazması ve takılardan oluşmaktadır.


Karamanoğulları çinicilikte Selçuklu sanatını aynen devam ettirmişlerdir. 1981 yılında Alaaddin Bey Türbesi yakınlarında bir toprak hafriyatından ele geçirilen iki tabak Karamanoğulları çini sanatının örnekleridir. 20 No.lu vitrinde sergilenen bu tabaklardan biri sır üstü teknikli, açık renk zemin üzerine mavi geometrik yazı desenlidir; diğeri sır altı teknikli, açık renk zemin üzeri kobalt mavi bitkisel dekorludur. Yine bu vitrinde; Minai çini parçaları, çini mozaik, çini stelaktit parça, çini tabaklar, sıraltı ve sırüstü çini parçaları, çini kandil ve buhurluk, Çanakkale, Kütahya vazo ve testileri, kabartma nesih yazılı alçı örnekleri sergilenmektedir.

21 ve 22 No.lu vitrinlerde Selçuklu ve Osmanlı Devirlerine ait madeni eşyalar sergilenmektedir. Madeni eserler dökme veya dövme teknikleri ile yapılmış, üzerleri kabartma, kazıma, ajurlu olarak işlenmiş, figürlü geometrik ve bitkisel süslerin yanında kufi ve nesih yazılarla dekore edilmiştir. 21 No.lu vitrinde Selçuklu ve Osmanlı devrilerine ait şerbet kazanı ve değişik formda bakır kaplar, 22 No.lu vitrinde Osmanlı Devrine ait çingil, sefer tası, meydan sinisi, şifa tası ve leğen örnekleri sergilenmektedir.

 

24 ve 25 No.lu vitrinlerde çevreden derlenmiş ahşap eserler sergilenmektedir. 24 No.lu vitrinde; kaşık muhafazası, ezme havanı, çıkrık, aynalık, sedef kakmalı mücevher sandığı, rahle, testi, nalın, kirman, ellik örnekleri vardır.


25 No.lu vitrinde de kahve değirmeni, kahve soğutucusu, kahve kutusu, urup, dibek, buhurdan, ibrik, fincan örnekleri vardır. Bu eserlerden bazılarının üzeri geometrik kazıma çizgilerle, bazılarının üzeri de kakmalarla dekore edilmiştir. 25 no.lu vitrinde yer alan daha çok kahve ile ilgili madeni eşyaların saplarının göçer kültürüne uygun olarak katlanabilir olarak yapıldığı dikkat çekmektedir. Kahve tavasının sap kısmı kabara, pirinç kakma ve çizgi kazıma süslerle dekore edilmiştir. Bu vitrinin bir bölümünde de çoban kavalı örnekleri ile kudüm sergilenmektedir.

26 ve 27 No.lu vitrinlerde daha çok Toroslardaki göçer sanatının kumaş ve deri örnekleri sergilenmektedir. Bunlar cepken ve yan yağlık, bazı giyim eşyaları ile çadır süs eşyaları, sırt beşiği, sallama beşik, at gerdanlığı ve deri çizme örnekleridir. Kumaş eşyaların çoğunun deniz kabukları, renkli düğmeler ve kuş tüyleri ile süslenmiş olması dikkat çekicidir.

 

28 ve 29 No.lu vitrinlerde el yazması eserler sergilenmektedir. Bunlar tezhipli Kuranlar, divani hatla yazılan fermanlar, şecereler, şeriat mahkemesi kararları, Ahi Evran Fütüvvetnamesi ve günlükyaşamla ilgili bazı evrak örnekleridir.

28 No.lu vitrinde sergilenen Hattat Hüseyin Bin Ali ivaz El Meragi tarafından yazılan Karaman Beyliği Devrine ait M.1394 tarihli, deri ciltli, iç sayfalan daire içinde tüm harfleri ve çevre süsleri altın yaldızla tezhipli Kuranı Kerim nadir bir örnektir.

Selçuklu ve Osmanlı Dönemlerinde önemli bir kuruluş olan ahilik; kardeşlik diye anılır. Prensiplerini tasavvuftan alan, emeğin saygıdeğer bir kuvvet olduğunu kabul eden ahiliğin amacı yardımlaşma, toplu düzen kurma, üretim ve tüketim faaliyetlerinde kalite ve kazancı sürekli kontrol etme olarak özetlenebilir. Karaman'da ahilik oldukça etkin olmuştur. 29 no.lu vitrinde sergilenen, Müzeye sayacı ustası yiğitbaşısı merhum M.Metin Yiğit tarafından armağan edilen Ahi Evran Fütüvvetnamesi şeceresi; 3,20 m. uzunluğundadır, 79 mesleğin bağlı oldukları kuralları, bu mesleklerin pirlerini, çırak-kalfa ve usta ilişkilerinde geçerli olan prensipleri açıklamaktadır. Bu vitrinde astronomi, matematik, tıp, coğrafya, edebiyat, Arap-Fars dilbilgisi ve tarih dallarında yazılmış el yazması kitaplar ile cönk ve ferman örnekleri bulunmaktadır.

 

 

 

30 No.lu vitrinde 19.yy'a ait bazı gaz lambası ve lamba şişesi örnekleri sergilenmektedir.

31 No.lu vitrinde gümüş takı örnekleri, tepelik, zülüflük, kıstı, çildir, yüzük, bilezik, toka, sikkeli fes, muskalık, küpe ve cep saati örnekleri sergilenmektedir.

32 No.lu vitrinde ve 19,24,25 No.lu vitrinlerde yün dokuma ya da dokuma kumaş üzerine sim ve renkli iplerle değişik tekniklerle işlenmiş çoraplar, .heybe, uçkur, peşkir, nazarlık, traş önlüğü, kolçak, yün kuşak, yaygı, para ve tütün kesesi örnekleri sergilenmektedir. Bunlardan dokuma kumaş üzerine işlenmiş bazı el işleri yörede; yılanlı bahçe, doktor gözlüğü, yaver kordonu, millet bahçesi, bekar biti, koç boynuzu gibi adlarla tanınırlar.

33 No.lu vitrinde göçer kültürünün ve hayvancılığın vazgeçilmez gereçlerinden birisi olan çan koleksiyonu sergilenmektedir. Bunlar içerisinde deri üzerine sırımlarla dekore edilen zincir çengellerine bağlı olarak mekik, döş, kulak gibi adlarla tanımlanan büyük-küçük 20 adet bronz çandan oluşan deve çanı takımı dikkat çekici bir örnektir.

 

Etnografik sergi salonu ortasında bir masa vitrininde silah örnekleri sergilenmektedir. Bunlar içerisinde Karadağ ve çoban tipi tabancalar, kakma teknikli bitkisel dekorlu av tüfeği, gümüş kapaklı kamış ve deriden sırmaların zemine geçirilmesiyle dekore edilmiş fişeklik, kurşun dökme makası, barutluk, üzerleri kabartma, bitkisel ve yazı dekorlu kılıç, meç ve pala bulunmaktadır. Bazı silahların üzerinde altın kakma ile yapan ustanın adı ve nesih yazı yer almaktadır. Tabancalar yerel özelliktedir.

Bu salonun ortasında açıkta sergilenen Karaman Beyliği Devrine ait 18cm. çapında bronz döküm top 14.yy. top tekniğinin nadir bir örneğidir.

Yine etnoğrafik sergi salonu ortasında bulunan bir diğer vitrinde; debbağ demiri, döküm kapı tokmağı, madeni kilit, el kantarı, tespih, ağızlık, mum makası, çakmak, tılsım mühürü, kumaş baskı kalıbı, kırbaç, kaşık, altın tartmada kullanılan vezne, divit takımı, muskalık, makas, sürmedan, mühür gibi artık yok olan küçük araç ve gereçler sergilenmektedir. Bu vitrin içerisinde bulunan ve gemicilikte kullanılan irtifa tahtası ilgi çekici bir örnektir.

Etnografik salon ortasında açıkta sergilenen Selçuklu Dönemine ait, por taştan, son derece iyi işlenmiş geyiğe saldıran arslan kabartması önemli bir eserdir.

Etnografik salonun değişik yerlerine asılmış vaziyette halı ile cicim ve düz tarzda dokunmuş kilim, heybe, yastık yüzü v.b. örnekler sergilenmektedir. Karaman Taşkale ve Ayrancı çevresi halen önemli oranda halı ve kilim üretmektedir.

Müzede sergilenen bir Taşkale (Kızıllar) Halısı; dikdörtgen biçiminde iç ve dış bordürlerle geometrik ve stilize edilmiş çengel motifleriyle doldurulmuş, kırmızı, sarı, mor beyaz ve gri renkler halının bütününde çokça kullanılmış ve bunlar desenle iyi uyum sağlamıştır.

Müze alt katında yer alan ve etnoğrafik salondan inilen ikinci bir salon vardır. Bu salonda Karaman sivil mimarisine ait kapı, dolap, raf, tabaklık, yüklük çerçevesi, silahlık, aynalık, demir şebekeler v.b. eserler mimaride kullanıldığı şekilde duvara monte edilmiş olarak sergilenmektedir. Bu eserlerde kırmızı, yeşil, mor kumaşların üzerine eğri kesim tekniğiyle Barok üslupta bitkisel dekorlu ahşap süslemeler monte edilmiştir. Bunlardan bazıları ince düz silmelerle ampirik üslupla yapılmışlardır.

Bu salonun bir bölümü Hacı Emin Ağa Evi Köşesi olarak düzenlenmiştir. Bu bölümde 1876 yılında yapılan ve günümüzde yıkılmış olan Hacı Ömer Ağa'nın evinden gelmiş olan taş ocak, vitray pencereler ve dolaplar yer almaktadır. Vitraylardan soldakinde Ali, Osman, Ömer ve yıl olarak 1201, sağdakinde Ya Muhammed yazılıdır. Bu eve ait dolaplar kündekari tekniğiyle yapılmış, tek oymalı, iki kapaklı ve üzerleri iri dövme çivilidir. Süsleme amacıyla yapılmış taş ocağın üst yüzeyleri geometrik bitki bezemelidir. (1 .sayfa 3.fotoğraf)

Günümüzde artık yok olmuş pulluk, kara saban, kağnı, dirgen, döven gibi tarım araçlarının da sergilendiği bu salonda zaman zaman geçici Karaman evi sergileri düzenlenmekte, Hacı Emin Ağa Evi Köşesinde bir Karaman odası mankenlerle canlandırılmaktadır.

Müze çevresinde yer alan yaklaşık 2500 m2 lik yeşil alan üzerinde arkeolojik ve etnoğrafik taş eserler sergilenmektedir. Arkeolojik taş eserler genellikle Toroslar üzerindeki Roma Devri yerleşmelerinden getirilmiştir. Bunlar içerisinde mezar stelleri ve bina kitabeleri çoğunluktadır. En dikkat çekici olanları; içerisinde Derbe adının geçtiği mezar taşı, sidemara tipi bir lahit, girlandlı lahit ve sunak parçaları, kanatlı bir tanrıça (Nike) heykeli, Meryem'in takdisi sahnesinin kabartması, büyük depo küpleri ve stellerdir.

 





 
   
 
Bu web sitesi ücretsiz olarak Bedava-Sitem.com ile oluşturulmuştur. Siz de kendi web sitenizi kurmak ister misiniz?
Ücretsiz kaydol